BAB 9

Apalagi Hami, tangannya sudah mulai berpeluh. Ya Allah…. Hentam sajalah. “Err…. Ya….” Hami sambung lagi, “I-itupun kalau…. A-awak… sudi saya bertaranum setiap hari untuk awak.”

Semakin kedengaran desas desus kegembiraan antara para pelajar. Hami berasa malu tahap maksima. Dialog aku lagi memalukan dari si Rizal punya! Sungguh dia berharap ketika itu bahawa tanah akan menelannya hidup-hidup oleh kerana tidak sanggup menahan malu. Bila sudah gementar, kata-kata yang merepek pun tidak mustahil akan terucap.

“Ha, dah kira settlelah tu. Bila nak nikah?” sampuk ibu Hami. Rupa-rupanya tanpa disedari kedua ibu bapa Hami dan Rizal sudah dari tadi memerhatikan gelagat mereka berdua.

Keadaan menjadi riuh rendah. Para pelajar Rizal bersorak, Ustaz Shah hanya tersenyum simpul, manakala Hami dan Rizal terus berdiri dari sofa masing-masing, cuba mempertahankan bahawa itu hanyalah lakonan semata-mata. Jurukamera melihat video rakamannya tadi dengan puas. “Dah sah kita tentu menang pertandingan ni,” ujarnya dengan gembira.

Disebabkan rasa malu dan marah terhadap Rizal, Hami melempar bantal kecil yang berada di sofa kearah Rizal. Alangkah terkejutnya jejaka itu. “Ini semua awak punya pasallah! Buat malu saja!” Tempik Hami.

Rizal membalas sinis, “Hei, tolonglah ya, kalau awak tak datang beraya kesini, confirm perkara ni takkan berlaku. Awaklah punya pasal!”

“Dah ayah awak jemput kami, takkan tak datang pula. Awak tak belajar adab ke?”

“Jaga sikit mulut laser awak tu. Saya staple nanti baru tahu.”

Dan mereka berterusan bertengkar. Para hadirin hanya menggeleng kepala sambil tertawa geli hati memandang kerenah kedua anak muda itu. Walaupun mereka selalu bertekak, namun bagi kebanyakan para hadirin, mereka sungguh sepadan, bagaikan pinang dibelah dua. Lawa manis sama handsome babyface. Biasalah, mula-mula berkelahi, lama-lama sukalah tu. Sebiji macam drama Korea.

Sungguhpun begitu, tetapi di sudut kedua hati Hami dan Rizal, di sebalik segala pertengkaran, perasaan istimewa terhadap sesama sendiri mula berkembang, dan kedua-duanya sudah mula dapat menerima kehadiran satu sama lain.

Dan juga, In Shaa Allah, suatu hari nanti Rizal dan Hami akan berkongsi peti surat sepanjang hayat mereka.